تعالی خدمات بالینی
خانم نعیمه بزرگ قمی (کارشناس پرستاری)
کارشناس تعالی بالینی معاونت درمان
معرفی واحد:
تعالی خدمات بالینی در مفهوم کلی به معنایارتقای کیفیت خدمات بالینی و افزایش پاسخگویی ارائه دهندگان و متولیان امر سلامت در قبال کیفیت خدمات ارائه شده به مردم است.
تعالی خدمات بالینی به مجموعه برنامهها، استراتژیها و اقداماتی گفته میشود که هدف از آنها استانداردسازی و ارائه خدمات بالینی با بیشترین اثربخشی و کمترین هزینه و عوارض ممکن میباشد.
تعالی خدمات بالینی شامل دو بخش است:
● توسعه دانش نظری مشتمل بر مدیریت دانش در عرصه بالینی
● برنامهریزیهای اجرایی و عملیاتی ارتقای کیفیت فرآیندها و پیآمدهای بالینی
شرح وظایف تعالی خدمات بالینی:
-
سیاستگذاری و نظارت بر نحوه و حسن اجرای بخشنامه ها و مقررات وزارت متبوع در بیمارستانهای تحت پوشش در جهت تعالی بالینی و بهبود کیفیت
-
اولویت گذاری و برنامه ریزی تامین و توزیع نیروی انسانی متخصص پزشکی مورد نیاز در واحدهای ارائه خدمات بالینی تخصصی و فوق تخصصی تشخیصی و درمانی سرپایی و بستری، خدمات اورژانس بیمارستانی
-
هماهنگی جهت بازچینش و مدیریت بهینه تختهای بیمارستانی
-
نیازسنجی منطقی منابع ، تجهیزات و نیروی تخصصی در بیمارستانها
-
ارتقاء کیفیت فرآیندها در جهت اصلاح برنامه ها در بیمارستانها
-
همکاری و هماهنگی متقابل با سایر واحدهای معاونت درمان و معاونتهای ذیربط
-
شرکت در جلسات و کمیسیونهای مربوطه و ارائه نظرات مشورتی و تخصصی مرتبط با معاونت درمان
-
تهیه و تدوین طرح و برنامه ملی استقرار استانداردهای ایمنی بیمار و ارتقاء کیفیت در واحدهای ارائه خدمات بالینی تخصصی و فوق تخصصی تشخیصی و درمانی سرپایی و بستری
-
پیگیری اجرایی شدن و استقرار برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع شهری در سطح 2 و 3
-
سیاستگذاری ، نظارت برگیرندگان خدمت و نیز نحوه رسیدگی به شکایات و درس گیری از شکایات
-
نظارت بر کمیته های بیمارستانی