تعالی خدمات بالینی

خانم نعیمه بزرگ قمی (کارشناس پرستاری)

کارشناس تعالی بالینی معاونت درمان 

 

معرفی واحد:
تعالی خدمات بالینی در مفهوم کلی به معنایارتقای کیفیت خدمات بالینی و افزایش پاسخگویی ارائه دهندگان و متولیان امر سلامت در قبال کیفیت خدمات ارائه شده به مردم است.

تعالی خدمات بالینی به مجموعه برنامه‌ها، استراتژی‌ها و اقداماتی گفته می‌شود که هدف از آنها استانداردسازی و ارائه خدمات بالینی با بیشترین اثربخشی و کمترین هزینه و عوارض ممکن می‌باشد.

تعالی خدمات بالینی شامل دو بخش است:
● 
توسعه دانش نظری مشتمل بر مدیریت دانش در عرصه بالینی
برنامه‌ریزی‌‌های اجرایی و عملیاتی ارتقای کیفیت فرآیندها و پیآمدهای بالینی

شرح وظایف تعالی خدمات بالینی:

  • سیاستگذاری و نظارت بر نحوه و حسن اجرای بخشنامه ها و مقررات وزارت متبوع در بیمارستانهای تحت پوشش در جهت تعالی بالینی و بهبود کیفیت

  • اولویت گذاری و برنامه ریزی تامین و توزیع نیروی انسانی متخصص پزشکی مورد نیاز در واحدهای ارائه خدمات بالینی تخصصی و فوق تخصصی تشخیصی و درمانی سرپایی و بستری، خدمات اورژانس بیمارستانی

  • هماهنگی جهت بازچینش و مدیریت بهینه تختهای بیمارستانی

  • نیازسنجی منطقی منابع ، تجهیزات و نیروی تخصصی در بیمارستانها

  • ارتقاء کیفیت فرآیندها در جهت اصلاح برنامه ها در بیمارستانها

  • همکاری و هماهنگی متقابل با سایر واحدهای معاونت درمان و معاونتهای ذیربط

  • شرکت در جلسات و کمیسیونهای مربوطه و ارائه نظرات مشورتی و تخصصی مرتبط با معاونت درمان

  • تهیه و تدوین طرح و برنامه ملی استقرار استانداردهای ایمنی بیمار و ارتقاء کیفیت در واحدهای ارائه خدمات بالینی تخصصی و فوق تخصصی تشخیصی و درمانی سرپایی و بستری

  • پیگیری اجرایی شدن و استقرار برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع شهری در سطح 2 و 3

  • سیاستگذاری ، نظارت برگیرندگان خدمت و نیز نحوه رسیدگی به شکایات و درس گیری از شکایات

  • نظارت بر کمیته های بیمارستانی